Van de niet-westerse migranten is anderhalf jaar na afronding van het mbo 19% werkloos, tegenover 5% van de autochtone Nederlanders. Anderhalf jaar na afstuderen is onder de hbo-afgestudeerden 15% van de niet-westerse groep werkloos, tegen 6% van de autochtonen. Voortijdig schoolverlaters (d.w.z. geen startkwalificatie) hebben geringe kansen op werk. Vooral voortijdig schoolverlaters van Marokkaanse origine zijn zeer vaak werkloos (59%)."
De grote jeugdwerkloosheid heeft als risico dat betrokkenen de aansluiting op de maatschappij missen. Dat kan leiden tot een "verloren generatie" met alle negatiefe effecten van dien. Daarom is extra inzet nodig in de sfeer van het onderwijs. Immers, volgens D66 is goed onderwijs de sleutel tot een goede positie in de maatschappij.
Dankzij D66 wordt er al elk jaar 650 miljoen extra geïnvesteerd in onderwijs – 200 euro per leerling per jaar. Dit is afgesproken in het Herfstakkoord. Gemeentes hebben grote invloed op hoe dit geld besteed wordt, dus ook de gemeente Delft.
Ik wil dat in Delft gezocht wordt naar meer en creatievere vormen om via onderwijs jeugdwerkeloosheid te voorkomen of te repareren. Enkele vormen zouden kunnen zijn:
- betere monitoring op de basisschool van (dreigende) achterstand en waar nodig meer gerichte aanpak om achterstand te voorkomen of repareren
- het bevorderen van actieve participatie van het bedrijfsleven in het onderwijs waarbij ook aandacht wordt besteed aan cultuur en gedrag op de arbeidsmarkt
- steun aan initiatieven als DelftOnStage, gericht op het in contact brengen van stagevragers in het VMBO en het bedrijfsleven. D66 Delft wil dat deze aanpak ook ingezet gaat worden voor het MBO
- 1op1- en groepscoaching ("buddies") van (V)MBO-ers bij sollicitaties voor stages en (eerste) banen
- vergroting van het aantal stageplaatsen door de uitvraag naar stage-plaatsen te combineren met het aanbod van (aanvullende) stagebegeleiding door externe vakmensen op meester-niveau
Geen opmerkingen:
Een reactie posten