zondag 8 maart 2015

Een zonnige zondagmiddag met ooievaars in Delft



Het was even schrikken met het bericht dat ik zaterdagavond 7 maart op internet tegen het lijf liep. Daarin werd gemeld dat er een dag eerder een ooievaarsnest was verwijderd van een flat in Delft. Er werd gesteld dat de buurtbewoners dat erg zielig vonden en zonde van het net gemaakte nest. De opdrachtgever van het verwijderen is onbekend.


Altijd als ik op de A13 passeer kijk ik (heel eventjes maar, hoor) naar het ooievaarsnest op de hoge flat vlak langs de rijksweg. Gewoon omdat het leuk is, zo'n stukje "wilde natuur" in Delft. Het nest biedt al jaren "onderdak" aan een ooievaarspaartje. Onderdak dat zelfs in 2010 door de gebouweigenaar Woonbron werd onderhouden. Dat is nog eens een huisbaas!

Met het idee dat het om dit nest ging, klom ik in de twitter-pen op zoek naar informatie. En zondagmorgen reed ik naar de Bieslandsekade. Om daar met eigen ogen (en camera) te kunnen vaststellen dat nest en ooievaars langs de A13 het goed maken.

Thuis gekomen las ik het bericht nog een keer goed door. Ik concludeerde dat ik bij het verkeerde adres was langsgegaan. Het bericht ging immers, las ik nu pas goed, over de Professor Everslaan.

Met de zon hoog aan de hemel was het een genoegen om ook daar even langs te gaan. Een gesprekje met een passant gaf me snel een beeld van de situatie. Twee andere ooievaars hadden nog maar kort geleden het plan opgevat om op de schoorsteen van een flat aldaar een nest te gaan bouwen en waren aan de slag gegaan.
De woningbouwvereniging Vestia vond dat niet zo'n goed idee. Begrijpelijk. Immers, de schoorsteen bedient met een stuk of acht pijpjes even zovele luchtkanalen van de onderliggende flats. Daar nestelen zou niet goed zijn voor ooievaars noch bewoners.

Het is goed dat Vestia, met officiële toestemming, een schoorsteenveger hier snel liet schoonmaken. De ooievaars eerst een heel nest laten bouwen en dan de zaak alsnog vanwege veiligheid van de bewoners moeten laten afbreken zou pas echt zielig zijn geweest.

Hopelijk vinden de ooievaars binnenkort in de buurt een andere wel passende locatie voor een nieuw nest. Dat is altijd een hoge plaats en zeker niet op de grond. Er zijn verschillende hoge gebouwen in de omgeving die mij zeer geschikt lijken. Maar ja, ik ben geen ooievaar.

Misschien dat een daar geplaatst ooievaarsnest de vogels op een idee brengt? Suggestie voor een buurtproject: samen met Vestia op een passende plaats een ooievaarsnest bouwen?

Naschift: inderdaad werden voorjaar 2015 door Vestia nestplanken geplaatst op twee flats aan de Professor Everslaan. Of de ooievaarsdaar wensten te nestelen weet ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten