donderdag 12 oktober 2017

Oefen bij D66 hoe met succes de gemeenteraad te beïnvloeden!

Het raadsproces en het afwegen van belangen is best ingewikkeld. Dat ontdekte ik toen ik bijna vier jaar geleden Raadslid werd. Ik heb me dan ook flink moeten verdiepen in hoe de raad werkt om mijn rol goed te kunnen oppakken en uitvoeren. Verder heb ik geleerd dat het kiezen van het juiste moment om invloed uit te oefenen een belangrijke voorwaarde is voor succes.

 Het is dan ook heel logisch dat organisaties, verenigingen en zeker privé-personen in Delft soms moeite hebben om de Raad tijdig en op de meest effectieve manier te beïnvloeden. Dat is jammer voor de democratie. Daarom gaat D66 er wat aan doen!

D66 heeft het spel "Gemeenteraadsels" ontwikkeld. Daarmee kan spelenderwijs worden ontdekt hoe in de lokale politiek afwegingen worden gemaakt. Allereerst wordt kort uitgelegd hoe de raadspolitiek werkt en hoe en wanneer die het best te beïnvloeden. Dan wordt aan de hand van een voorbeeldvraagstuk het spel gespeeld. Deelnemers spelen de rol van bewoner, lid actiecomité, raadslid, wethouder of journalist. De wethouder wil in het spel bijvoorbeeld zo min mogelijk geld uitgeven, terwijl een gemeenteraadslid het belangrijk vindt dat zoveel mogelijk inwoners tevreden zijn. Samen lossen de spelers problemen op: komt er groen of komen er parkeerplaatsen in de straat? Wat gebeurt er met het leegstaande pand?

Er worden in het spel nadrukkelijk geen inhoudelijke politieke standpunten "verkocht". Het gaat er alleen om spelenderwijs te ervaren hoe besluitvorming vanuit verschillende rollen werkt.

Iedereen die met een groep van tenminste vijf personen wil ervaren hoe besluiten nemen in de gemeenteraad werkt èn het best kan worden beïnvloed, kan voor een spelafspraak contact opnemen met mij via p.stienstra@d66delft.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten