dinsdag 23 september 2014

Onderhoud bomen en groenbeleid in Delft - bijl aan de wortel?

Bron bekend
Deze zomer bereikte mij (en naar ik begreep ook collega-raadsleden en de pers) mails van verschillende Delftenaren over de snoei van bomen in hun wijk. Die snoei werd als "zwaar" en "veel te drastisch" omschreven. En als ik naar de begeleidende foto's kijk kan ik me daar iets bij voorstellen.

Vervolgens ontving de gemeente begin deze maand een brief gedateerd 9 september van de lokale Contactpersonen van Bomenstichting, Groei&Bloei/KMTP Afdeling Delft e.o. en KNNV Afdeling Delfland. Daarin werd gesteld:
"Wij vragen u het onderhoud van de bomen in Delft opnieuw op de agenda te zetten. Op 3 april 2014 ontving u van KNNV Afdeling Delfland een brief waarin enkele zaken over het opkronen van de bomen of verkeerd snoeien wordt aangekaart. Recent zijn er op verschillende plekken bomen gesnoeid. Wij zijn van mening dat er opnieuw te veel bomen worden opgekroond, meer dan nuttig of nodig, ten nadele van de bomen en de leefkwaliteit van de buurten en straten waar deze bomen een essentiële groenvoorziening vormen."
Naar aanleiding van de berichten en de brief hebben D66 en Groen Links in de vergadering van de Commissie Ruimte, Verkeer en Wonen van 16 september jl. van de wethouder de toezegging gevraagd èn gekregen om snel met de betrokkenen organisaties in overleg te treden. Het resultaat van die afstemming komt, zoals gevraagd door beide partijen en toegezegd door het college, aan de orde in de Commissievergadering van 7 oktober aanstaande.

Ik houd mij aanbevolen voor alle meningen en ideeën die Delft helpen bij het inrichten en/of in stand houden van zo goed mogelijk groenbeheer tegen zo laag mogelijke kosten.

Net als altijd hebben geïnteresseerden het recht om in de commissievergadering van 7 oktober hun mening te geven. Het spreekrecht (maximaal drie minuten en eventueel een reactie van maximaal twee minuten op het commissiedebat) kunt u vooraf aanvragen bij de commissiegriffier, telefonisch via 015-2602416 of per mail via griffie@delft.nl .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten