dinsdag 9 mei 2017

"D66 Zuid-Holland steunt onder voorwaarden advies verkenner Rotterdam-The Hague Airport"

In Delft wordt gelukkig maar beperkt overlast ondervonden van de nabijgelegen Rotterdamse luchthaven. Toch heb ik, vanuit mijn Delftse portefeuilles Duurzaamheid en Wijken, als waarnemer deelgenomen aan overleg van de fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en Zuid-Holland over het begin dit jaar uitgekomen "Advies over draagvlak Luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport", geschreven door "verkenner" Joost Schrijnen.

Hieronder volgt een deel van de door genoemde fracties uitgebrachte gezamenlijke verklaring. De hele verklaring is te vinden op de website van D66 Zuid-Holland. Namens D66 Delft zal ik de ontwikkelingen nauwkeurig blijven volgen.

"D66 kan zich vinden in de bevindingen en aanbevelingen zoals die zijn neergelegd in het Advies over draagvlak luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport van verkenner Joost Schrijnen. De conclusie van de heer Schrijnen is dat er geen draagvlak is voor uitbreiding van milieuruimte, maar dat binnen de huidige vergunde milieuruimte wel ruimte bestaat voor het versterken van het zakelijk profiel van het vliegveld.

De gezamenlijke fracties van D66 in Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en Zuid-Holland zien in het advies voldoende aanknopingspunten voor vervolgstappen om te komen tot een nieuw luchthavenbesluit, waarbij de overlast voor omwonenden in de wijde regio beperkt wordt. De fracties wijzen er uitdrukkelijk op dat zij vasthouden aan het huidige geluidsplafond voor Rotterdam – The Hague Airport. De eerder door de luchthaven uitgesproken wens voor meer geluidsruimte kan niet worden gehonoreerd.

Kern van het advies van verkenner Schrijnen is voor D66 de uitplaatsing van de helikoptervluchten, en zo mogelijk van de sportluchtvaart, naar een alternatieve locatie aan de zuidkant van Rotterdam. Over deze locatie dient zo snel mogelijk duidelijkheid te komen. D66 geeft daarbij een voorkeur aan een helihaven in het havengebied, of in elk geval een locatie op ruime afstand van woningen. De nieuwe helihaven mag niet tot nieuwe overlast leiden. Onderzoek moet meer inzicht geven in de effecten van de uitplaatsing van de helikopters op milieu, gezondheid en economie voor zowel (de omgeving van) Rotterdam The Hague Airport als (de omgeving van) de toekomstige helihaven. Hoe vrijvallende geluidsruimte op Rotterdam The Hague Airport kan worden gebruikt, is mede afhankelijk van de locatie van de nieuwe helihaven, en de effecten op de omgeving. Daarnaast is het van belang dat er wordt gewerkt aan een meer duurzame inbedding van de luchthaven in de regio, zoals door de verkenner is voorgesteld.

Een groter aantal vluchten binnen de bestaande geluidsruimte, is voor D66 alleen aanvaardbaar wanneer ook maatregelen worden genomen om de overlast voor omwonenden te beperken. Wij willen voorkomen dat de hinder voor omwonenden – met name rondom de aan- en uitvliegroutes – in zijn totaliteit toeneemt. (....)

De andere kernpunten uit het advies van de verkenner, waaronder een betere omgang en communicatie met gehinderden, een grotere focus op zakelijke bestemmingen en een betere inbedding van de economische mogelijkheden van de luchthaven in de regionale economie, worden door de D66-fracties onderschreven en worden essentieel geacht voor een duurzame inbedding van de luchthaven in de regio.

De D66-fracties Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en Zuid-Holland zullen de komende maanden langs de hierboven geschetste lijnen met alle betrokkenen bij de voorbereiding van een nieuw luchthavenbesluit het gesprek aan gaan."

Op 9 mei werd bekend dat de colleges van Gedeputeerde Staten van provincie Zuid-Holland en Burgemeester en Wethouders van de 3 gemeenten, de zogeheten Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR) een soortgelijk advies geven aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

De hele verklaring is te vinden op de website van D66 Zuid-Holland. Bron illustratie website Provincie Zuid-Holland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten