zondag 1 november 2015

Helihaven Ypenburg: onder voorwaarden met de hakken over de sloot

Locatie helihaven Ypenburg bron
Het komt niet vaak voor dat de uitkomst van de besluitvorming zo afhankelijk is van het debat in de Provinciale Staten als bij het debat over een mogelijke helihaven bij de Haagse wijk Ypenburg op 14 oktober jl. Voor de fractie van D66 was het belangrijk om te weten of de luchthaven-regeling voldoet aan alle formele vereisten en of het voorstel voldoende tegemoet komt aan de zorgen van de omwonenden en omliggende gemeenten. Voorafgaand aan het debat was de fractie daar nog niet van overtuigd.

De beoogde locatie van de helihaven, de GAVI-kavel bij het Prins Clausplein, voldoet aan de formele vereisten die aan een helihaven mogen worden gesteld. Maar wel met de hakken over de sloot: de locatie ligt straks op 520 meter van de dichtstbijzijnde bebouwing waar 500 meter vereist is, en op 30 meter van een fietspad, waar de regels vragen om 25 meter. Ook de normen voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit voldoen aan de wettelijke kaders. Dat het formeel mag, betekent echter nog niet dat deze locatie een goed idee of zelfs het beste idee is. D66 heeft zich meermaals hardop afgevraagd of er geen alternatieve locaties in de regio Haaglanden zijn, die voor minder overlast zouden zorgen.

In de Staten volgde een lang en open debat. Meerdere fracties hadden vooraf geen standpunt ingenomen, waardoor er ook echt gediscussieerd kon worden. Uiteindelijk is het voorstel dankzij D66 Zuid-Holland ingrijpend gewijzigd, waardoor veel van de scherpe kantjes van het voorstel zijn afgehaald.

De belangrijkste wijziging is dat de vergunning niet voor onbepaalde tijd is afgegeven, maar eindigt op 1 april 2018. Voor die tijd moet een zorgvuldige evaluatie worden uitgevoerd, waarbij onder meer wordt gekeken naar de gevolgen van de helihaven voor omwonenden, voor de verkeersveiligheid en de effecten van de helihaven op de economie. Ook wordt in de tussenliggende periode alsnog een alternatievenonderzoek uitgevoerd om uit te zoeken wat nu de beste locaties voor helikopterhavens in Rijnmond en Haaglanden zijn. Tot slot is afgesproken dat de helihaven niet gebruikt wordt voor toeristische rondvluchten en dat er niet na 19 uur ’s avonds gevlogen mag worden. Gedeputeerde Staten hebben de voorstellen van D66 tot wijziging van het voorstel ruimhartig omarmd. Bij de uiteindelijke stemming heeft de fractie daarom besloten in te stemmen met het voorstel.

De helihaven Ypenburg mag er dus voorlopig komen. De fractie zal de komende jaren wel de vinger aan de pols houden om te zien of ook daadwerkelijk aan onze voorwaarden wordt voldaan. Input voor de evaluatie over 2,5 jaar is uiteraard ook van harte welkom.

Deze blog is een ingekorte versie van een artikel door D66 Statenlid Paul Breitbarth op de website van D66 Zuid-Holland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten